MINERALEN IN VIS

 

Mineralen zijn heel belangrijk voor de gezondheid. We kunnen niet zonder leven. Zo zijn ze belangrijk bij de groei en herstel van het lichaam, ‘vervoeren’ ze zuurstof door het lichaam en helpen ze bij het functioneren van spieren en zenuwen. Het lichaam heeft zo’n 20 soorten mineralen per dag nodig.

 

Een belangrijk mineraal in vis is jodium: dit mineraal zorgt voor een goed werkende schildklier. Het is een natuurlijke ontstekingsremmer. Ook zit er veel zink in de meeste vissoorten. Deze zorgen voor een goede weerstand, wat weer helpt ziektes en ongemakken te voorkomen.

 

VITAMINES IN VIS

 

Naast mineralen zijn ook vitaminen essentieel voor het lichaam. Ze zijn de beschermende stof in de voeding. In vis zit veel vitamine A, D en B12. De eerste twee zitten vooral in de vette vissoorten. De vitamine A zorgt o.a. voor het goed functioneren van de ogen. Vitamine D helpt bij het krijgen en houden van stevige botten en tanden. Daarnaast helpt het bij het functioneren van de hersenen en kan het helpen bij het voorkomen van depressies. Vitamine B12 helpt bij het goed functioneren van het zenuwstelsel.
 

VETZUREN IN VIS

 

Wanneer men per week twee porties vis eet, krijgt men een goede hoeveelheid visolievetzuren binnen. Dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, die ook wel omega-3 vetzuren worden genoemd.

 

Deze omega-3 vetzuren zijn erg belangrijk voor het menselijk lichaam. Ze zorgen voor het groeien van het lichaam, voor bloed en bloedvaten, voor de hersenen, het zenuwstelsel, huid, hormoon- en afweersysteem en ogen. Ook helpen ze bij een te hoog cholesterolgehalte, iets waar we in de westerse wereld steeds meer mee te maken krijgen.